تدوین اندیشان پیشرو

انواع حساب ها

الف) حساب کل:

حسابهای کل شامل حساب هایی است که دفتر کل بر اساس آن ها تفکیک خواهد شد و بر مبنای آن ها تراز آزمایشی و صورت های مالی تنظیم می گردد. هر حساب کل بر حسب نیاز یک یا چندین حساب معین را در پی میگیرد. حساب کل مانند موجودی نقد و بانک، حسابهای دریافتنی، سرمایه.

ب) حسابهای معین:

حسابهای معین به منظور تفکیک حسابهای کل به حسابهای جزیی تر مورد استفاده قرار می گیرند. مثل حساب معین بانک، صندوق و تنخواه برای حساب کل موجودی نقد و بانک.

ج) حساب تفضیلی:

هر حساب معین بر حسب نیاز به اطلاعات جزیی تر شامل تعدادی حساب تفضیلی قابل تفکیک خواهد بود.مانند تنخواه گردان حسینی- تنخواه گردان عباسی برای حساب معین تنخواه گردان از حساب کل موجودی نقد و بانک.

شماره ی تفضیلی جهت گروه های مختلف از جمله مشتریان، کارکنان و بستانکاران شرکت تعریف میشود. هر یک از گروه های تفضیلی به حسابهای معین خاصی ارتباط پیدا می کنند که در اطلاعات پایه سیستم تعریف خواهد شد.

نکته: تعریف صحیح حسابها در سطح کل، معین و تفضیلی سبب می شود که هرگونه گزارشگری جهت استفاده در واحد تجاری در قالب گزارش های مالی و مدیریت راحت تر انجام پذیرد.

” در صورتی که نرم افزار حسابداری شرکت توانایی تعریف حساب های تفضیلی  بیش از یک مورد را داشته باشد این قابلیت سیستم سعنی، تعریف حسابهای تفضیلی در سطح 2 و 3 و …سبب می شود که اطلاعات به ریز و شفاف تری در اختیار واحد مالی جهت استفاده در گزارش ها دو رفع مغایرت های به وجود آمده در آینده وجود خواهد داشت.

به عنوان مثال سیستم حسابداری نماد ایران توانایی تعریف حسابهای تفضیلی تا سطح 3 را دارد.”

به طور کلی حسابها به دو دیته تقسیم میشوند:

1)حسابهای دائمی (ترازنامه ای ) 

حسابهایی هستند که مانند آن ها از یک سال مالی به سال مالی بعد منتقل میشوند .

2)حسابهای موقت ( سود و زیانی)

حسابهایی هستند که در طی یک دوره مالی ایجاد و در پایان سال به حساب سود و ( زیان) بسته می شوند. مانند حسابهای گروه درآمد و هزینه.

taghadosi وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *